Sibylla storsatsar internationellt!

Sibylla, ett av Sveriges första fastfood-varumärken, gör nu succé i världen. Genom konceptet Sibylla shop in shop serverades över 100 miljoner portioner under förra året i länder som Finland, Polen, Baltikum och Ryssland. Nu går expansionen vidare till nya marknader som England, Spanien och Sydkorea.

Atria som äger varumärket Sibylla tog fram ett shop in shop-koncept för korven redan 1994 med anpassade produkt-och maskinlösningar för servicehandeln. Det blev starten till korvens intåg på bensinstationerna i Sverige. Konceptet har sedan tagits ut i världen och Sibylla shop in shop är idag en stark internationell aktör med produkter på cirka 5000 försäljningsställen i tio europeiska länder.  

- Det är fantastiskt att något så svenskt som varmkorven finns tillgänglig över stora delar av världen och i länder med matkulturer som skiljer sig mycket åt från den svenska. I år expanderar vi på nya spännande marknader i Europa och Asien. Vi har som vision att bli nummer ett på måltidslösningar inom servicehandeln på våra internationella marknader, säger Toni Nora, Senior Vice President på Atria Concept.

Eftersom Atrias hemmamarknad är Finland gjordes den första internationella satsningen där.  Konceptet blev snabbt omtyckt, vilket gav Atria förutsättningar att samarbeta med kunder i både Polen och Baltikum.

Den fortsatta framgången sporrade Atria att testa fler marknader och nya etableringar gjordes i Ryssland, Vitryssland och Kazakstan. Idag är de alla snabbväxande marknader och i år genomförs testförsäljningar i bland annat England, Spanien och Sydkorea som sticker ut som extra spännande. På plats i Sydkorea står nu tio Sibylla shop in shop-enheter som serverar sydkoreanerna svensk korv av bästa kvalitet.

Sibylla Sydkorea

Milstolpar i Sibyllas expansion

1997 – Finland första landet att lansera Sibyllakonceptet utanför Sverige

1999 – Försäljning startas upp i Polen och något senare i Baltikum

2006 – Lansering i Ryssland , den marknad som nu växer snabbast efter en strög start

2013 – Beslut om att expandera ytterligare till Ryssland samt Vitryssland och Kazakstan

2016 – Testförsäljning initieras i England, Spanien och Sydkorea


Sibylla i siffror

  • Sibylla korven lanseras 1932. I en tävling får korven sitt namn efter prinsessan Sibylla.
  • Över 100 miljoner Sibylla-portioner serverades under förra året.
  • Sibyllaprodukter finns till försäljning på ca 5 000 försäljningsställen.
  • Populationen i Sibyllas samtliga marknader uppgår till ca 375 miljoner människor.
  • Sibylla har på grund av sin starka tillväxt utnämnts till Gasellbolag både i Sverige och Polen.