Mer än halverad plaståtgång med ny förpackning

Stora delar av Lönnebergas kycklingsortiment lanseras vecka 11 i en ny förpackning med mer än halverad plaståtgång, vilket innebär 20 ton mindre plast varje år. Den smarta vakuumförpackningen minskar även matsvinnet genom förlängd hållbarhet, och tar mindre plats under transport, i butik och hemma hos konsument. Bra för miljön, bra för alla.

En del i Atrias klimatarbete är att minska sina förpackningars klimatpåverkan. Det görs främst genom:

  • att verka för att alla förpackningar till 100 % ska kunna plaståtervinnas 2025 och ingå i en cirkulär ekonomi. Atria står bakom DLF’s Plastinitiativ 2025 och Livsmedelsföretagens hållbarhetsmanifest.

  • att reducera plastmängden som används genom att göra förpackningen smartare – som med den nya förpackningen. Det är ett snabbt sätt att minska klimatpåverkan och reduktionen är långsiktig.

07391049002821.1.png

Ny miljövänligare kostym

Den nya förpackningen är en smart vakuumförpackning i mjukplast med minst 57% lägre plaståtgång jämfört med tidigare förpackning. Det är den mindre förpackningen lårfilé som minskats med 57%.  Plastreduceringen för Lönnebergas bröstfilé, minutfilé, tunna delade bröstfiléer och den stora förpackningen lårfilé är 63%.

Det innebär att Atrias totala plastanvändning minskar med 20 ton varje år. Och bäst av allt, den nya förpackningen förlänger hållbarheten med 1-2 dagar – vilket minskar matsvinnet.

Vi arbetar för att minska påverkan i alla delar av värdekedjan och har jobbat med utvecklingen av den nya förpackningen i två år. Vi är först på marknaden med den nya förpackningen som vi ser även kommer driva kategorin. Bytet till en mer miljösmart förpackning är ett led i Atrias övergripande arbete för produkt, planet och inte minst konsumenten, säger Adam Berggren, förpackningschef på Atria.

Fördel butik

För butik och webbhandel tar den nya förpackningen dessutom mindre plats i hylla/på lagret samt vid transport, vilket innebär ytterligare miljöfördelar och att fler förpackningar får plats i butikens hyllor.

Efterfrågad av konsument
Förpackningen är även ett resultat av vad som efterfrågats i flera konsumentundersökningar; god och hälsosam mat förpackad i en praktisk och framför allt miljövänlig förpackning. För konsument tar den nya förpackningen mindre plats i såväl påse som kylskåp och källsortering samt är enkel att öppna.

Vi måste möta kraven från den växande gruppen av hälso- och miljömedvetna konsumenter. Genom att förnya och ständigt förbättra vår produktportfölj erbjuds konsumenterna ett brett sortiment av goda och hälsosamma produkter till dagens alla måltider, säger Anna Kultalahti, kategorichef för kyckling.